التدخين والشخصية

س: واحد بيقول هل للتدخين، التدخين smoking يعنى هل ليه تأثير فى تكوين شخصية الإنسان ؟ وهل هو تأثير سلبى أم إيجابى ؟

ج: أولاً الإنسان اللى بيدخّن سجاير … اللى بيدخّن سجاير إنسان ضعيف الإرادة مستعبد  للسيجارة، يبقى شخصيته ضعيفة مهما قال … لو شاطر يورينا شطارته فى أنه يبطّل السجاير. لو عنده إرادة قوية يورينا قوة إرادته فى أنه يبطّل السجاير. فتقول هل ليها تأثير على الشخصية ؟ طبعاً … إرادة ضعيفة، معاها صحة ضعيفة. لأن السجاير بتتلف الصحة. لكن فيه شبان صغيرين يفتكر يعنى الولد لما يحط سيجارة فى بقه وينفخها كدا بقى راجل … لأ ما بقاش راجل … بقى راجل ضعيف يعنى لما ينفخ السيجارة … دى قوة شخصية … دا استعباد … مستعبد للسيجارة. أوعى تمشى مع ناس بتوع سجاير يحاولوا إنـهم يبرروا نفسهم بإن دى قوة شخصية. لأ مش قوة شخصية … دا ضعف (مفهوم الوداعة 28/07/1993).

أضف تعليق